Aug 5, 2013

Ultimate Classic - Nygrens led

Kebnekaise Nordtopp, snart Sveriges högsta topp?!

Nygrens led går till höger om snöfältet (Nygrens triangel, som är ett fint skidåk)
 

Med den fart som dess granne, Sydtoppen, smälter av så kommer det inte att vara många år innan skaran av folk får börja ta sig an den ytterst spektakulära och luftiga traversen över till Nord

Förra året mättes Sydtoppen upp till 2101,8m, i år så står den redan på ca 2101...hmm

Kammen mellan Nord- och Sydtoppen

En ledig dag mellan två jobb och väcker klockan ställd på 05:05, planer för att göra stordåd bland fjällen och den klassiska "vargryggen" med start vid Toulpagorni och avslut via Kaskasepakte och Liljetoppen

04:30 vaknar jag av att det slår hårt av regn mot fönstret, klockan 04:45 vaknar jag av att sänggrannen vräker sin stora hydda mot mig och jag i panik försöker vältra tillbaka den massiva oformliga kroppshyddan, utan framgång. I skräck sträcker jag mig uppåt och inser att jag drömt! Och att regnet slutat och några blå luckor syns redan på himlen, gasen i botten!

Ner till frukost och just som kaffet avslutats så fylls himlen av svarta moln och regnet drar in igen, jippie!

Efter en lång utdragen petit déjeuner så slängs handduken in och vi vandrar moloket ut på trappen. En joggning runda planeras i stillsamhet istället.

Men velandes vid säcken så har jag plötsligt packat ner isyxa och skärm och istället för Tarfala så går benen mot Jökelbäcken och ... nånting annat. Slutar med att jag efter 1 1/2h står vid insteget till den klassiska "Nygrens Led", en alpin klassisker. Utan någon större svårighets grad, men nog så intressant och en fin avkoppling i bergen dessutom slutar den på vad som snart kommer vara Sveriges högsta punkt!

Efter lite samspråk med några bekanta som jag träffar på som är ute på tält runda, gemensam fika och lite livs njutning så hastar jag vidare uppför ryggen. Spekulerar i att det ska ta 20min, Olhen kontrar med 32... Men lyckas efter lite konstiga vägval kvala in på 27min upp till topps, 400höjdmeter och grad -IV, med några lite halvkänsliga passager som kräver att hugga några steg på is/snö. Upp över kanten visar sig vara väldigt enkelt, upp i dimman

Och då topp kammen är avsmält så får jag användning av mina superlightade cramponger, jeess.

Snabbaste stegjärnen på marknaden?

 

Joggning över tillbaka mot Syd och nedför Östra leden innan jag kan veckla ut skärmen och flyga ut i turbulensen för en 10min flygretur, 3.5h t-o-r...ännu en ledig dag på jobbet!

 

Utrustning

Isyxa, 3-6 mellan stora kilar, 2-3 camkilar, rep 30m

Inga standplatser och några fasta pitonger en route

//All skönhet är från himmelen ett lån

 

No comments:

Post a Comment